15 Kelebihan Kopi Untuk Kecantikan


Tahukah anda? Kopi bermanfaat dan berkahasiat untuk kecantikan.

Kopi merupakan sejenis jenis minuman yang berasal dari ekstrak biji kopi yang diproses. Selain daripada mengandungan kafein, kopi juga mempunyai kandungan asam buah, asam organik, lemak, alkaloid, mineral, potasium, magnesium dan besi yang banyak bermanfaat bagi kecantikan wajah dan kulit.

Kopi dikenali bukan sahaja disebabkan ianya bermanfaat bagi kesihatan tubuh badan, malah kopi juga bermanfaat bagi kecantikan, seperti kecantikan wajah, kecantikan kulit, kecantikan rambut dan sebagainya. Sebenarnya manfaat kopi tidak hanya untuk diminum, tetapi kopi juga boleh digunakan untuk merawat wajah dan tubuh, seperti dicalit pada tubuh dan sebagainya.


Ini manfaat kopi secara ringkas untuk pengetahuan anda.

Manfaat Kopi Untuk Kecantikan

– Mencegah dan Mengurangkan Kedutan pada Kulit
– Menghaluskan Kulit
– Mencegah Timbulnya Jerawat
– Melembapkan Kulit
– Membantu Menghilangkan Sel Kulit Mati
– Menghilangkan Bau Badan
– Menghilangkan Selulit
– Menetralkan Kulit Yang Bermasalah
– Memberikan Nutrisi pada Kulit

Selain khasiat kopi diatas, saya juga akan memberikan beberapa cara menggunakan kopi untuk kecantikan wajah, kulit, dan rambut di bawah ini


Kopi Bermanfaat Menyegarkan Kulit Wajah

Buat segelas air kopi, kemudian masukkan ke dalam bekas untuk membuat ais, masukkan ke dalam freezer dan biarkan sehingga beku. Setelah kopi membeku, ambil satu ketul ais kopi tadi dan usapkan ke bahagian wajah. Setelah potongan ais menjadi kecil,bilas muka menggunakan air bersih. Wajah anda akan terasa segar.


Menyegarkan Kulit Dengan Kopi

Ambil 3 sudu teh kopi, kemudian campurkan dengan 1 sudu teh susu, Kacau sehingga campuran menjadi sebati. Selepas itu ambil pes tadi, kemudian sapukan pada muka sebagai scrub. Urut seluruh kawasan muka perlahan-lahan dalam gerakan membulat, kemudian biarkan ianya mengering. Apabila sudah kering, bilas muka anda dengan air sejuk, kemudian keringkan sambil menepuk lembut pada wajah.


Kopi Berkhasiat Menegangkan Kulit

Basuh wajah dengan kapas yang telah dibasahkan dengan larutan kopi. Selain berguna untuk mengetatkan kulit muka, penyelesaian kopi digunakan sebagai losyen berupaya untuk menghilangkan warna tidak sekata seperti tompokan kulit coklat muka dan badan.


Kopi Dapat Melangsingkan Dan Menghaluskan Kulit

Sebelum menggunakan kopi, anda perlu mengosok badan anda terlebih dahulu dengan menggunakan pengosok khas untuk badan, kemudian lumurkan serbuk kopi kasar ke semua bahagian badan dan gosok perlahan-lahan sebagai scrub. Di India, ianya dipercayai dapat melangsingkan tubuh badan apabila dilakukan secara tetap dan teratur, kerana kandungan kafein yang terdapat dalam kopi boleh memusnahkan sel-sel lemak.


Menjadikan Kopi Untuk Body Massage

Campuran kopi dengan mentega koko atau mentega biasa, kemudian dengan perlahan-lahan mengurut seluruh badan hingga rata. Kaedah ini bermanfaat untuk menghaluskan kulit, memelihara kulit, melembapkan dan mencegah kedutan.


Khasiat Kopi Membuat Rambut Hitam

Campurkan 2 kuning telur, 1 sudu rum dan 2 sudu besar air suam, kemudian tambah 1 sudu besar serbuk kopi dan minyak sayur-sayuran. Kacau sehingga sebati. Selepas itu, letakkan campuran tadi ke bahagian rambut dan biarkan lebih kurang selama 5 minit dan bilas dengan air suam.

Itulah beberapa manfaat kopi dan cara menggunakan kopi untuk kecantikan kulit wajah dan tubuh. Semoga artikel kali ini dapat bermanfaat kepada anda. 


Original post credit to : https://www.cantikinfo.net/khasiat-manfaat-kopi/

No comments

Powered by Blogger.